Ondernemers zijn vaak actieve mensen die veel zelf kunnen en willen doen. Een ondernemer wil graag de touwtjes in eigen handen houden en controle hebben over alles wat er binnen het bedrijf gebeurt. Dit is zowel een kracht als een valkuil.
Voordat je het weet stroomt je hoofd over met allerlei taken die je nog moet doen, zoals het bijhouden van je administratie of het onderhouden van je website. Dit veroorzaakt stress, en dan komt de vraag: zelf doen of uitbesteden? Om deze vraag te kunnen beantwoorden beginnen we met het stellen van een paar achterliggende vragen.
Wat is mijn passie?
Waarom ben ik ondernemer geworden. Wat is nou echt mijn passie? Waar wordt ik gelukkig van? Wat maakt mijn bedrijf uniek? Hoeveel tijd besteed ik nu echt aan mijn klanten, datgene wat mij blij maakt en hoeveel tijd besteed ik aan de overige taken? Het gaat om de balans. Kijk eens terug naar de afgelopen weken en maak de balans op.
Tijd is geld
Om kosten te besparen gaan we alles zelf doen. Hierdoor wordt het “alles zelf willen doen” vaak een valkuil. De uitdrukking tijd is geld bestaat niet voor niets. Werkzaamheden uitvoeren waar je niet volledig in thuis bent kost extra veel tijd. Deze tijd kan je ook besteden aan je klanten. Niet iedereen heeft het geld klaar liggen om alles uit te besteden. Laat je eens informeren naar de mogelijkheden.
Zelf doen of uitbesteden?
De keuze tussen zelf doen of uitbesteden ligt natuurlijk altijd bij jezelf, maar maak een keuze! Het maken van een keuze geeft veel rust in je hoofd. Welke taken blijf je zelf doen en wat besteed je uit. Luister naar je gevoel.
Wil je meer weten? Neem gerust contact met mij op en vraag naar de mogelijkheden.