Ik voelde me continu schuldig. Alleen had ik het zelf nog niet door, want ‘ik was gewoon druk’. Toch?
Afwisseling
Als freelancer had ik meerdere opdrachtgevers maar ook meerdere werkzaamheden. Zo had ik meerdere klanten waar ik de administratie voor deed, voor iedere klant een eigen mailbox en een ander boekhoudprogramma. Heel leerzaam, want je leert met verschillende boekhoudprogramma’s werken.
Daarnaast had ik nog een aantal klanten waar ik een website voor bouwde en deze website ook onderhield. En ik had een paar klanten waar ik de nieuwsbrief voor schreef. Dat was vaak maar 1 keer per maand, maar toch het moest wel gedaan worden en daardoor zat het ook in mijn hoofd.
‘Ik houd van afwisseling’. Nou dat klopt ook want afwisseling had ik ook. Administratie, websites, nieuwsbrieven, het zijn echt totaal verschillende dingen waar je steeds weer op moet focussen. Het koste me steeds vaker energie.
Schuldgevoel
Het is een luxe probleem, ik ben blij dat ik zoveel werk heb. Ik ben gewoon druk. Ik mag niet klagen toch!?
Dat is wat ik steeds tegen mezelf vertelde, maar ik had daarnaast ook de overtuiging dat ik altijd voor mijn klanten klaar moet staan. Ik wil altijd bereikbaar zijn want ik wil mijn werk gewoon goed doen.
Als ik voor de ene klant aan het werk was, voelde ik me schuldig naar de andere klanten, dat ik voor hun even niet bereikbaar was. Dat is natuurlijk onbewust, maar je voelt wel een knagend gevoel waar je niet echt de vinger op kan leggen. Met je hoofd weet je wel ik ben nu hier even mee bezig dus ik kan niet alles tegelijk maar toch voelde dat anders. Continu ‘aan staan’ en het schuldgevoel zorgde dat ik steeds vaker last kreeg van migraine.
Je raadt het al, een dag uit de running door migraine maakt het schuldgevoel alleen maar groter en zo beland je in een vicieuze cirkel.
Keuzes maken
Zo wil ik niet langer doorwerken, het moet echt anders. Maar hoe?
Ik ben me gaan verdiepen in time management. Ik ging het boek Getting Things Done leze van David Allen. Ik ging mijn werk structureren, maar ik deed ook iets wat ik eigenlijk niet goed durfde te doen. Ik ging keuzes maken.
Dat klinkt heel logisch en luchtig, maar echt keuzes maken is heel spannend.
En toch deed ik het…
- Stoppen: Ik besloot dat ik geen nieuwe websites meer wilde maken. Ondanks dat ik het (nog steeds) echt heel leuk vindt om te doen. Het koste me gewoon te veel tijd in combinatie met al mijn andere werkzaamheden.
- Structureren: Ik ging mijn werk structureren. Ik gaf aan mijn huidige klanten aan op welke dag ik voor hun aan het werk was en dat ik op andere dagen voor hun alleen bereikbaar was voor spoedgevallen. Zo kreeg ik structuur in mijn werkweek. Maandag klant A en dinsdag klant B. Het was niet alleen een structuur voor mezelf maar daarmee kon ik ook de verwachtingen van de klanten managen. Daardoor hoefde ik me niet meer schuldig te voelen.
- Afscheid nemen: Er zijn zelfs een paar klanten geweest waar ik afscheid van nam, omdat het niet meer bij mij paste.
Dat was een enorme opluchting. Door het maken van keuzes, waar ik goed over had nagedacht, kreeg ik letterlijk en figuurlijk meer lucht en meer tijd.
Kleine stapjes – groot resultaat
Doordat ik me bewust werd dat ik veel te druk was, kon ik keuzes gaan maken. Ik zag in, dat ik het aan het ‘goed’ praten was, daar hielp ik helemaal niemand mee.
Kleine stapjes maken groot resultaat. Ken je de 80/20 principe? 80% van je resultaat wordt behaald met 20% van je werk. Het maken van de keuze alleen al gaf me al lucht.
Voel jij dat het voor jou tijd is om een stapje te zetten?
In mijn gratis e-book leer ik je hoe je weer grip krijgt op je e-mail.
Dat kan voor jou de eerste stap zijn naar meer overzicht en rust. Een overzichtelijke mailbox zorgt ervoor dat je berichten veel sneller kan afhandelen. Ook dat geeft je rust in je hoofd.
Hieronder kan je het e-book gratis downloaden.