Waarom doe je wat je doet? Wat is jouw why?
Iedere ondernemer heeft die vraag wel eens gehad. Zodra je start met marketing komt deze vraag als eerste naar boven. Waarom doe je wat je doet?
Vaak voelen we het wel, maar kunnen we het moeilijk onder woorden brengen. Ik heb zelf ook al meerdere keren voor deze vraag gezeten dat ik met mooie oneliners kwam, “Ik wil graag andere mensen helpen” of meer van dat soort dingen. Het klopt wel, maar het voelt nog niet precies wat ik eigenlijk voel.
Totdat ik in een situatie terecht kwam waarin ik gevraagd werd om in loondienst te komen. Het werk paste heel goed bij wat ik altijd gedaan heb. Ik kon in deze functie ook echt mensen helpen en toch heb ik het afgeslagen.
Wat wil je niet?
Om bij je grote ‘why’ te komen is het goed om te kijken wat je niet wilt. Ik wil niet meer in loondienst omdat ik in deze situatie dan moet doen wat een ander mij opdraagt. Ik moet voldoen aan een bepaald aantal uur werken in de week, op dagen die van te voren zijn vast gelegd. Ik kan mijn nieuwe ideeën en inspiratie niet kwijt omdat het bedrijf van iemand anders is. Het past niet bij functie om nieuwe ideeën uit te werken.
Ik voel me dan in een hoekje gedrukt waar niemand naar luistert, dat zal zeker niet in iedere functie en in ieder bedrijf zo zijn, maar zo voelt het voor mij.
Wat wil je dan wel?
Als ik dan kijk naar wat ik wel wil, ik wil geld verdienen op een manier waar ik gelukkig van wordt zodat ik het heel lang kan volhouden, tot aan mijn pensioen en misschien wel langer. Ik wil geld verdienen zodat ik met mijn gezin leuke dingen kan doen, vakanties etc.
Dan pas kom ik op het stuk dat ik geld wil verdienen door andere ondernemers te helpen zodat zij ook geld kunnen verdienen. Ik ben goed in administratie en ik ben goed in sparren en meedenken met een ondernemer hoe die beter zijn of haar geld kan verdienen.
Ik wil mijn geld verdienen door andere mensen te helpen met het opzetten van hun administratie zodat zij zich kunnen focussen op dat, waar zij blij van worden. Ik wil andere ondernemers helpen een financieel plan te maken zodat zij een doel hebben hoe zij hun geld verdienen. Als ik andere ondernemers kan helpen met het geven van inzicht in geld, daar wordt ik dan weer blij van.
Ik word blij als ik een stukje met de ander kan meelopen om de structuur van hun bedrijf goed neer te zetten, zodat er een stabiele basis staat waar ze mee verder kunnen werken.
De planning, de administratie en het omgaan met geld is bij veel ondernemers een noodzakelijke bijzaak. Als ik hen kan helpen door te laten zien hoe zij met minimale inzet hun administratie op orde te krijgen, maar vooral de financiële inzichten krijgen waardoor zij hun doelen kunnen behalen, daar wordt ik blij van.
Dan krijg je een win win situatie en kan de energie stromen.
Waarom doe je wat je doet?
Terug naar de eerste vraag; ‘Waarom doe je wat je doet?’
Op mijn manier andere ondernemers helpen met inzicht geven in hun financiële situatie, daar hoort een administratie bij die op orde is, daar hoort een goed financieel plan bij en met het potjes systeem krijg je grip op je geld.
Wat is jouw grote why? Wat wil je niet, ga even goed voelen waarom je dat niet wilt, en draai het dan om. Waarom wil jij ondernemer zijn?
Heb jij behoeft om even samen te sparren?
Ben jij een dienstverlenende zzp-er die al een tijdje onderweg is en de boel even wil herstructureren? Heb jij behoefte aan meer inzicht in je werk en financiële situatie? Schroom niet en neem contact met mij op zodat wij samen kunnen sparren.